Camellia de toamna sasanqua si hibrizi


Multe flori imi plac, de fapt doar cateva flori imi plac mai putin...dar Camellia este o iubire. Multi ani am visat la ele, oftand pe langa fotografiile din carti si, intr-o zi, minunea s-a intamplat. A intrat in viata mea prima camellie...care a si murit in cateva luni. La vremea aceea n-am stiut ce sa-i fac, avea niste pete maronii pe frunze, dar nu parea "suparata". Am mai urmat si sfaturile unei horticultoare cu patalama care spunea s-o tin la 15 grade si toate astea i-au fost fatale. Atunci am decis ca trebuie sa ma documentez mai mult si abia dupa ce am fost pregatita...au venit rand pe rand alte si alte camellii in gradina mea.

Incep cu varietatile cu inflorire timpurie, deci maarea familie de Camellii sasanqua si hibrizii sai. Din cate stiu, la noi a fost importata in special C japonica, inca nu s-a adus C sasanqua dar poate fi achizitionata din mai multe pepiniere care vand si online ( am sa fac un topic special pe aceasta tema). Aceasta varietate, spre deosebire de C Japonica si hibrizii sai, nu numai ca tolereaza mai mult soare, dar chiar are nevoie de o expozitie insorita pentru a se dezvolta frumos si a inflori abundent. Nu sunt camellii rezistente la frig, majoritatea nu supravietuiesc unei temperaturi mai scazute de -12 grade, ceea ce in climatul nostru presupune iernarea intr-un spatiu racoros, bine ventilat, cu o umezeala asigurata daca nu d eun umidificator atunci macar de amplasarea plantei pe o farfurie mare cu pietricele sau bile de argila umezite des. Pulverizarile pe frunze, nu pe flori, sunt recomandate in perioadele mai calde ale anului, cu mare atentie insa la aparitia fungilor.

As face o pledoarie pentru acest tip de camellie care are marea calitate de a incepe sa infloreasca in momentul in care in gradina / pe terasa sunt din ce in ce mai putine flori.
Imaginati-va cateva camellii inflorite in octombrie, noiembrie, decembrie pe o terasa, intr-o gradina...credeti-ma e o imagine incredibil de  frumoasa. ...


La mine in gradina prima care infloreste este C Sansaqua x oleifera Winter's Interlude. Este unul dintre hibrizii rezistenti la frig ai doctorului Ackerman, si a fost testata ca avand rezistenta pana la  - 26 de grade. Prima floare s-a deschis anul acesta in 12 septembrie. Floarea este semidubla, de culoare roz, culoarea este mai intensa cand planta este amplasata in semiumbra si si mai deschisa daca planta sta in plin soare. Inflorirea continua pana in ianuarie.
La cateva zile distanta se deschide si prima floare a C. sasanqua Bonanza. Este un hibrid obrinut in anii 60 in SUA, ii place o locatie insorita Si in cazul ei inflorirea continua...pana la sfrasitul lui noiembrie, chiar si decembrie, daca nu este foarte frig. Floarea, de un ciclam inchis spre rosu are 8 cm si forma de bujor. C. sasanqua Narumigata.Este o camelie provenita din Japonia la sfarsitul secolului 19. Floarea simpla sau semidubla, alba cu pete roz deschis, are stamine galbene proeminente si masoara aproximativ 6/7 cm .Aici e un boboc, inca nedeschis:
C sasanqua Showa-no-sakae hibrid japonez obtinut in anii 30. infloreste devreme, face puzderie de flori roz "clair" cum ar spune francezii...care sunt si semiduble si in forma de trandafir. Perioada luuunga de inflorire, din septembrie pana in ianuarie - daca nu este foarte frig.

Winter's Snowman, tot un hibrid Ackerman, obtinut in anii 80, rezistent pana la - 23 de grade C infloreste la mijlocul lui octombrie. Floarea este alba, semi-dubla, ceea ce englezii numesc "egg shape" si are 6/7 cm. Cume " nou venita, si n-a avut decat 3 flori ( e puiut, are doar un an si 8 luni) nu stiu cand se incheie perioada de inflorire.

Am probat nevoia de soare a camellilor sasanqua ...din greseala. Preferata mea este Yuletide, un hibrid realizat de pepiniera Nuccio din California, careia i se mai spune si Christmas Camellia pentru ca este in plina perioada de inflorire in preajma Craciunului - cand avea loc si Yule/Yuletide o sarbatoare precrestina a tarilor nordice " absorbita" de Craciun. Vara aceasta am tot mutat camelliile de colo colo si pe Yuletide am lasat intr-o pozitie mai umbroasa, langa japonice. Rezultatul ? Are doar ceva mai mult de zece boboci, ceea ce la marimea si venerabila varsta de ...4 ani nu este normal. Dar pentru greselile noastre, si intr-ale gradinaritului, platim...nu ?
Din pacate Yuletide n-a fost singura tinuta in regim de japonice, la semi-umbra, a avut companioana pe C sasanqua x hiemalis Kanjiro...care beneficiind de acelasi tratament neprielnic n-a facut nici un boboc...in schimb a facut seminte...Kanjiro infloreste de obicei de la sfarsitul lui octombrie pana in ianuarie.

C. sasanqua Fukusutsumi hibrid japonez obtinut la sfarsitul secolului 19 infloreste de la jumatatea lui octombrie. A avut doar 3 flori si n-am izbutit sa fotografiez decat bobocii usor deschisi, apoi...au venit zilele ploioase si nu m-am aventurat pana-n gradina...Acestei camellii i se mai spune si Aplle Blossom in vest sau camellia Flamingo in Orient pentru ca florile sunt albe bordate foarte frumos cu  roz ciclam.


Paradise Belinda tot o sasanqua, hibrid realizat in pepinierele Paradise din Australia. Infloreste la inceputul lunii octombrie. Floarea este semidubla, de un roz ciclam viu si stralucitor cu stamine si are niste stamine interesante. Floarea are 11 cm. Iat-o 
 
Sugar Dream este un hibrid reticulata care infloreste la sfarsitul lunii noiembrie. Este un hibrid creat de neozeelandezi in 1984. Diametrul inflorescentei este de 8 cm. Ultimele flori se dechid la sfarsitul lunii
februarie :

O alta sasanqua care infloreste la inceputul lunii decembrie si a carei perioada de inflorire se prelungeste pana in martie este Cinnamon Cindy, un hibrid realizat de profesorul Ackerman in anii 70. Florile sunt mici, au diametrul de 4/5 cm. Rezista pana la - 12 grade.

4 comentarii:

  1. Anonim07:58

    Multumim pentru sfaturile detaliate,foarte utile pentru orice gradinar amator. Prima camelie n-a rezistat nici la mine.Desi o tineam in balcon,o tot mutam de colo-colo,in cautarea unui loc potrivit.Cand am crezut ca l-am gasit si ii va merge cel mai bine,si-a pierdut bobocii,apoi frunzele si...am ramas cu un gust amar.Acum am deja doua:una de cativa ani,cealalta are primii boboci.doina_ciofu@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim10:55

    Eu am o japonica rosie cumparata din practiker acum 2 sapt, are vreo 30-35 cm...pare sa-i mearga bine.O tin langa scara, in curte unde este mai ferita de vant iar soarele nu cade direct pe ea.iarna o s-o bag in terasa inchisa.
    Cand sa ma astept sa infloreasca?

    RăspundețiȘtergere
  3. Camellia japonica poate avea inflorire "timpurie" - mijlocul lui decembrie/mijlocul lui februarie, " de mijloc" jumatatea lui februarie/jumatatea lui aprilie si "tarzie" jumatatea lui aprilie pana la jumatatea lui iunie. Daca nu stiti exact varietatea nu va ramane decat sa atseptati prima inflorire si mai apoi sa incercati s-o identificati. Sunt cateva site-uri care au multe fotografii si informatii. Aici exista un nomenclator pentru care Cathy munceste de multi ani http://www.lovcam.org/index-nomenc.php?langue=gb

    RăspundețiȘtergere